loading...
مجله خبری پلاس باکس
invisible بازدید : 950 شنبه 21 فروردین 1395 نظرات (0)

مفهوم NOC یا مرکز عمليات شبکه - تک نوشت

  • مفهوم NOC یا مرکز عمليات شبکه - تک نوشت

     NOC 2

    به طور کلی شبکه ها اعم از شبکه ی بزرگ ملی و یا شبکه های نهادها و سازمان های بزرگ متشکل از سطح وسیع و گسترده ای از انواع سخت افزارها و نرم افزارهای مختلف با برندهای متنوع هستند و این سخت افزارها و نرم افزارهای موجود در این گونه شبکه ها با همکاری یکدیگر فعالیت شبکه را به طور صحیح و جامع انجام می دهند ممکن است این سخت افزارها و نرم افزارها هرکدام به صورت جداگانه توسط شرکت های مختلف و سازنده های متفاوت ساخته شده و تحت استانداردهایی با یکدیگر سازگار شده و فعالیت می کنند .

         یکی از دغدغه های فکری برای این قبیل شبکه ها مساله ی عملکرد و کنترل شبکه می باشد و بایستی به گونه ای این کنترل صورت گیرد که شبکه و اجزای درون شبکه بدون هیچ اشکالی به فعالیت خود ادامه دهند و در صورت بروز مشکل در شبکه مرکز کنترل شبکه به گونه ای مشکل را مدیریت کند که گویا همچین مشکلی اصلا به وجود نیامده است و وجود خارجی نداشته است به بیانی دیگر وظیفه ی مرکز عملیات و کنترل شبکه بسیار سنگین است چرا که روند فعالیت اجزای شبکه به این مرکز وابسته است .

    ناک دقیقا چیست ؟

     NOC مخفف Network Operation Center، مراکزی هستند که عملیات کنترل و مانیتورینگ شبکه را به عهده دارند این مرکز یا مراکز مسئول مانیتورینگ شبکه و رفع اشکالات شبکه در شرایط خاص هستند. برای مثال مسئول مانیتورینگ قطع برق ،هشدارهای ارتباطی و دیگر مشکلاتی هستند که می توانند کارایی شبکه را به طور قابل توجهی کاهش دهند . بسیاری از اشکالاتی که در شبکه رخ می دهد می تواند تاثیر بسزایی در عملکرد شبکه داشته باشد و روند فعالیت شبکه را با مشکل مواجه کند. در اینجاست که ناک به میدان می آید ناک علاوه بر کنترل عملیات شبکه اشکالاتی که در شبکه به وجود می آید را به طور کامل تحلیل و بررسی می کند این اشکالات را برطرف می کند، با تکنسین سایت و ناک های دیگر ارتباط برقرار میکند، بدین صورت که منبع اشکالات را پیدا کرده و با ردیابی مشکلات در صورت نیاز به تکنسین مربوطه اطلاع می دهد .به عنوان مثال زمانیکه کابل سرور قطع می شود و یا پاور آن از کار می افتد ناک وظیفه دارد سریعا به تکنسین مناسب اشکال را ارجاع دهد و به تمهیدات لازم جهت برطرف ساختن مشکل بیندیشد و اقداماتی فوری در این راستا انجام دهد. همچنین ناک نظارت بر صحت عملکرد سرویس ها و تجهیزات شبکه را در آن واحد انجام می دهد به محض اتفاق افتادن حادثه ای در شبکه مرکز ناک در آن واحد مشکل را می قاپد و آن را ضبط کرده و در اسرع وقت و بدون اتلاف هیچ زمانی توسط تکنولوژی های نرم افزاری و کارشناسان مهندسی فناوری اطلاعات خود اقدام به رفع مشکل ایجاد شده می نماید. بدین صورت یک سازمان و یا نهادی بزرگ در صورت داشتن مرکزی به نام ناک می تواند ادعا کند که در هفت روز هفته و به صورت بیست و چهار ساعته قادر به نظارت بر روی عملکرد شبکه از هر جنبه می باشد.

    ناک در یک کلام : ناک محلی است که مانیتورینگ و مدیریت شبکه های کامپیوتری در آن انجام می شود.

    چه اتفاقاتی در ناک در جریان است ؟

    مهندسان و تکنسین های ناک به صورت بیست و چهـــار ساعته در هفت روز هفته تمامی تجهیزات شبکه را تحت نظر دارند و تمامی سعی­شان بر آن است که تا حد امکان از بروز مشکـل در شبکــه جلوگــیری کنند ولــی در صورت وقوع رخدادی در شبکه به سرعت مشکل را برطرف می کنند و بدین صورت سبب جلب اعتماد مشتریان به خود می شوند در نتیجه تکنسین های ناک ابتدا مشکل به وجود آمده در شبکه را به طور کامل آنالیز کرده و هنگامیکه از آن مطمئن شده و راه حل درست را پیدا کردند اقداماتی فوری در راستای حل مشکل به وجود آمده انجام می دهند در نتیجه کارشناسان ناک نخست اطمینان حاصل می کنند که دقیقا چه مشکلی به وجود آمده و سپس دست به کار حل مشکل می شوند.

    به عنوان مثال :

    چه چیزی باعث قطع برق در شبکه می شود؟

    تکنسین های ناک چه کاری برای رفع این مشکل انجام می دهند؟

    خیلی از اتفاقات باعث قطع برق در شبکه می شود و این اتفاقات می توانند به صورت طبیعی یا تصادفی باشد.

    دستگاه هایی در ناک تعبیه شده است که نرخ عبور برق را نمایش می دهند و به طور کلی این دستگاه ها مسئول کنترل برق می باشند با درنظر گرفتن چیزهایی که این دستگاه ها در مورد برق نشان می دهند تکنسین های مربوط به رفع مشکل در مورد قطع برق و هشدارهای ارتباطی با بررسی ریشه ی مشکل قطع برق و همچنین بررسی دیگر موضوعات از جمله توجه به خطوط مخابراتی و نرخ عبور در هر لحظه اقدام به برطرف کردن مشکل قطعی برق می کنند.

    ناک در بیست سال گذشته چه تغییراتی داشته است ؟

    در بیست سال گذشته تاکنون سرعت از ۱٫۵ mb/s  به ۱۵mb/s رسیده است همچنان که در ROGERS تعداد کانال ها از ۵٠ به ۵٠٠ کانال رسیده است نکته ی بارزی که در تغییرات بیست سال گذشته قابل توجه است این است که مشتریان خدمات خود را با سرعت بیشتری دریافت می کنند چرا که هر چه زمان جلوتر می رود و شبکه های کامپیوتری روز به روز پیشرفت می کنند سطح توقع مردم از تکنولوژی نیز بالا می رود و مردم بد نبال ارائه ی سرویس ها و خدمات با سرعت بالا هستند و هرچه خدماتی که قرار است از سوی سازمان یا شرکت بزرگی دریافت کنند در اسرع وقت تر باشد و با سرعت بیش تری این خدمات را دریافت کنند اعتمادشان نسبت به آن سازمان و نهاد بیش تر می شود. ناک نیز به دنبال حل مشکلات در سریع ترین زمان ممکن جلو میرود ناک به دنبال این است که تا جای ممکن اشکالی در شبکه به وجود نیاید و قبل از به وجود آمدن مشکل بتواند مشکل را پیش بینی کرده و آن را برطرف کند ولی اگر هم مشکلی به وجود آمد ناک به دنبال حل مشکل در کم ترین زمان ممکن است هم چنین همان طور که سطح توقع مردم از تکنولوژی بالا می رود. ناک نیز به این سمت پیش می رود که تا حد ممکن درخواست های مشتریان را قابل دسترس کند و به تقاضاها پاسخ دهد این همان چیزی است که مراکز ناک روز به روز بیش تر با آن مواجه می شوند آن ها در صدد این هستند که سطح توقع مردم از تکنولوژی را به بهترین وجه برآورده کنند و زمانی برسد که درخواستی نباشد که ناک نتواند از عهده ی آن برآید بلکه هر چه جلوتر می رویم ناک پیش تر از قبل قابل اعتماد می شود ودر صدد این است که استفاده از شبکه های کامپیوتری را به جایی برساند که کسی در استفاده از این شبکه ها دچار مشکل نشود.

    روند دریافت مشکلات و بررسی آن ها در ناک  چگونه است ؟

    در ناک دیواری از مانیتورهای مختلف جهت مانیتورینگ تجهیزات شبکه و نشان دادن جزئیات و رویدادهای مهم وجود دارد مثلا این مانیتورها وضعیت سوییچ های موجود در شبکه و یا دمای rack های موجود و وضعیت دیگر تجهیزات شبکه را با جزئیات کامل نمایش می دهد به عنوان مثال با بررسی مسیرهای مخابراتی رویدادهای مهم را گزارش می دهد هم چنین گوشه ای از دیوارها جهت نشان دادن اخبار و تلویزیون اختصاص می یابد بدین منظور که تکنسین های شبکه را از رویدادهای اخیری که ممکن است تاثیر بسزایی در شبکه داشته باشد را مطلع سازند به علاوه روی میز هر تکنسین مانیتورهایی جهت نمایش تمام وقایع وجود دارد.

    در بیش تر مواقع ناک مشکلاتی که اتفاق می افتد را به صورت سلسله مراتبی حل می کند به این معنا که در صورتیکه مشکل به وجود آمده در یک بازه ی زمانی مشخص به نتیجه نرسید و مشکل حل نشد جهت حل سریع تر مشکل به سطح بعدی اطلاع داده میشود . منظور از سطح مقدار تجربه ای است که تکنسین های ناک در رفع مشکل به وجود آمده دارند که به این سطح تجربه try می گویند به عنوان مثال تکنسین های  جدیدی که وارد ناک شده اند به عنوان tries1 یعنی کم تجربه شناخته می شوند و تکنسین هایی که مدت هاست در ناک کار می کنند و مشکلات زیادی را در ناک تجربه کرده و با این مشکلات آشنا هستند و به قولی تجربه ی کافی در جهت حل اشکالاتی که اتفاق می ا فتند را دارند دارای سطح بالاتری نسبت به تکنسین های جدید هستند و در سطوح ۴ tries3 ، tries قرار می گیرند.

     ممکن است سازمان ها و نهادهای بزرگ جهت ایجاد افزونگی (redundancy) و جهت مدیریت شبکه های مختلف  چندین ناک داشته باشند تا در مواقعی که یکی از ناک ها از کار افتاد مرکز دیگر بتواند همچنان به کار خود ادامه دهد به گونه ای مشکل single point of failure را توسط این روش برطرف می کنند.

    کار تکنسین های مرکز ناک را می توان در سه کلمه خلاصه کرد:

     Build/Fix/Modify

       سرویس هایی که ناک ارائه می دهد:

     Log and event management

    شبکه ی سازمان های بزرگ از نظر تجهیزات بسیار وسیع و گسترده می باشد  به طوریکه با انواع مختلفی از روترها،سوئیچ ها و انواع سرورها برخورد می کنیم با چنین شرایطی بررسی همه روزه از log های همه ی ماشین ها و تجهیزات عملا غیرممکن است اگر هم بتوانیم این بررسی را انجام دهیم تجزیه و تحلیل با دقت و پیدا کردن رویداد های مهم کاری زمان بر و دشوار خواهد بود .

    توسط سیستم  log management که وظیفه ی جمع آوری ،دسته بندی و طبق بندی و همچنین تحلیل و آنالیز رویداد ها را برعهده دارد تکنسین های ناک قادر خواهند بود به آسانی و در کوتاه ترین زمین ممکن از تمام اتفاقاتی که در شبکه در جریان است مطلع بوده و وقوع مشکلات را به سادگی پیش بینی کرده و یا در صورت وقوع مشکل راحت تر با آن رخورد می کنند.

      Network monitoring

    یکی از انواع سرویس دهنده هایی که در ناک بسیار ضروری می باشد همین سرویس network monitoring می باشد. هیچ کس با قطعیت نمی تواند بگوید پس از راه اندازی یک شبکه تجهیزات و device های شبکه تا چه مدت ممکن است دچار خرابی نشوند ممکن است همین امروز شبکه راه اندازی شود و فردا یکی از تجهیزات شبکه دچار خرابی شود همچنین امکان به وجود آمدن قطعی در شبکه همیشه وجود دارد در بعضی از مواقع این قطعی و خرابی ها طولانی مدت شده و سرویس دهی را دچار مشکل اساسی می کند .بنابراین به منظور پیش گیری و پیش بینی حوادث غیرمنتظره ،مانیتور کردن لحظه به لحظه ی تمام شبکه حتی مانیتور کردن لحظه به لحظه ی ترافیک و لود شبکه می تواند مدیران شبکه را در پیداکردن خطا در کمترین زمان ممکن و کاهش زمان خطایابی و به دنبال آن اخذ بهترین تصمیم در راستای برطرف کردن این خرابی ها و قطعی ها یاری دهد. در نتیجه وجود چنین سرویسی در مرکز ناک از ملزومات این مرکز می باشد.

    Service Desk

    وقتی خرابی در شبکه به وجود می آید و کاربران شبکه را درگیر می کند واضح است که کاربران به دنبال حل این مشکل هستند در نتیجه سرویس و یا خدماتی در مراکز ناک باید وجود داشته باشد تا کاربران در صورت برخورد با قطعی ،خرابی و یا هر مشکل دیگری بتوانند وضعیت را به ناک گزارش دهند همچنین آنان انتظار دارند که پس از گزارش خرابی بتوانند این گزارش را پیگیری کرده و به نتیجه برسند به همین علت است که مراکز ناک بایستی سرویس  Service desk را داشته باشند این سرویس دقیقا همین کار را انجام می دهد .

    این سرویس شامل یک نرم افزار به منظور ticketing and tracking وهم چنین یک کارشناس فنی به منظور پاسخگویی به کاربران می باشد  مثلا هنگامیکه کاربری مشکلی را توسط نرم افزار گزارش می دهد اپراتور و یا همان کارشناس  service desk وظیفه ی ارجاع و گزارش خرابی و مشکل به وجود آمده را به تکنسین مربوطه دارد و تکنسین بایستی گزارش دریافتی را پیگیری کند و این روند تا برطرف شدن کامل مشکل و تایید آن از سوی کاربر گزارش دهنده ی خرابی ادامه دارد.

    از مزیت های این سرویس می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

    توسط این سرویس مدیران سطح بالا همچنین ارجاع دهندگان کار و مسئولین می توانند بر کلیه ی اعمال تکنسین فنی نسبت به موارد گزارش شده نظارت داشته باشند به بیانی دیگر توسط این سرویس مدیران و مسئولین قادر به رویت میزان کارایی پرسنل فنی خود در حل مشکلات گزارش شده  از سوی کاربران می باشند. از دیگر مزیت های این سرویس این است که می توان برای کاربران با توانایی ها ی متفاوت سطح دسترسی های مختلف با توجه به سلسله مراتب تعریف کرد.

    تفاوت  NOC با help desk

     می توان  Help desk را یکی از سرویس هایی دانست که ناک ارائه می دهد در واقع  help desk در دل ناک نهفته است .

    مثال : فرض کنید کامپیوتر کارمندی در یک سازمان با مشکل مواج شود و فرد هرچه تلاش می کند تا مشکل را برطرف کند کاری از پیش نمی برد در آن موقع با اپراتور  help deskتماس گرفته و از اوتقاضا می کند تا مشکلش را برطرف کند اپراتور و مسئول فنی این بخش در همان لحظه کامپیوتر کاربری را که با مشکل مواج شده در داخل سیستم خود آنالیز می کند و در اسرع وقت مشکل را برطرف می کند. این سرویس یکی از چندین سرویس و خدماتی است که ناک ارائه می دهد و در واقع نباید  help desk را به اشتباه با  NOC یکی دانست .

      NOC و ارتباط آن با MSP

     NOC و HELP DESK در حکم قلب برای MSP محسوب می شوند.

    MSP چیست ؟

    این کلمه مخفف کلمه ی Managed Service Provider، ارائه دهنده ی خدمات مدیریتی می باشد در واقع ناک و  help desk به کمک یکدیگر به عنوان قلب ارائه دهنده ی خدمات مدیریتی فعالیت می کنند بایستی این را دانست که  help desk میتواند داخل ناک و یا خارج از ناک راه اندازی شود و همه ی این ها بسته به  MSP است درصورتیکه  MSP بزرگ باشد مسئولین  help desk میتوانند در محیطی جداگانه به فعالیت بپردازند و مشکلات کاربران در استفاده از کامپیوترها را برطرف کنند و ناک نیز جداگانه به فعالیت خود ادامه دهد و مشکلات موجود در شبکه را برطرف کند ولی در بیش تر مواقع در صورتیکه  MSP خیلی بزرگ نباشد  help desk در داخل NOC به فعالیت خود ادامه می دهد .

    شرکت های ارائه دهنده ی ناک چه خدماتی را بایستی ارائه دهند؟

     این شرکتها بایستی بتوانند سیستم مشاهده ی بیست و چهار ساعت در هفت روز هفته را پشتیبانی کنند . کارشناسان IT بایستی بتوانند توسط تکنولوژی ها و نرم افزارهای روز دنیا حوادثی که در ناک اتفاق می افتند را به سرعت ثبت کرده و برای حل آن اقدام کنند. شرکت ارائه دهنده ی ناک بایستی بتواند سرویس های ناک رامطابق با نیازهای مشتریان ارائه دهد بدین صورت که سطح قابل قبولی جهت مدیریت رویداد های شبکه و اولویت بندی این رویدادها مطابق با نیاز کاربران شبکه ارائه دهد. شرکت های ارائه دهنده ی ناک بایستی بتوانند زمان کارکرد شبکه را تا جای ممکن به حداکثز برسانند بدین معنا که بازدهی شبکه را تا جای ممکن افزایش دهند و جهت رسیدن به حداکثر بازده ی شبکه نظارت بر همه ی جنبه های شبکه را پشتیبانی کند. اگر قسمتی از شبکه  down شده و یا به اصطلاح بخوابد این اتفاق باعث کاهش بهره وری خواهد شد چرا که کاربران اعتماد خود را از دست می دهند و از دست دادن اعتماد کاربران یعنی از دست دادن سود و از دست دادن سود یعنی کاهش بهره وری .هرچه شبکه ی شما بازده ی بیش تری از خود نشان دهد سبب افزایش رضایت مشتری و در نتیجه به مرور زمان رسیدن به حداکثر بهره وری خواهد شد. بنابراین شرکت ارائه دهنده ی ناک بایستی مدیریت سریع اتفاقات شایع ،افزایش بهره وری و رضایت کاری برای کارمندان پشتیبانی و کارشناسان IT و در نهایت افزایش رضایت کاربر نهایی یا مشتری را تضمین کند. شرکت ارائه دهنده ی ناک بایستی تضمین کند که شما می توانید امنیت داده های خود را بیست و چهار ساعته حفظ کنید و در مدیریت امنیت داده ها با مشکل مواجه نخواهید شد چراکه هرقدر سطح استفاده از شبکه بیش تر می شود  اهمیت حفاظت و مدیریت امنیت داده ها نیز بالا می رود. همه می دانند که حملات و تهدیدات امنیتی به اندازه ای خطرناک هستند که در یک لحظه می توانند یک کسب و کار را نابود کرده و بخوابانند هرچه قدر که زمان جلو می رود تکنولوژی سریع تر از زمان جلو می رود و روزانه تهدیدات امنیتی جدیدی پا به عرصه ی این دنیا ی عظیم شبکه های کامپیوتری گذاشته و مدیران و مسئولین را هر لحظه تهدید می کنند و تشکیلات  IT وقت ندارد تا تمامی این تهدیدات را به صورت روزانه ارزیابی کند و راه حلی برای آن پیدا کند بنابراین یک شرکت ارائه دهنده ی ناک بایستی بتواند تهدیدات روزانه را به محض ورود ردیابی و شناسایی کرده و آن را نابود کند. همچنین بایستی بتواند امنیت سخت افزارها و نرم افزارهای شبکه را به طور کامل و جامع برقرار کند و بدین ترتیب امنیت همه چیز در شبکه را مدیریت کند. از مطالب اخیر می توان این گونه نتیجه گرفت که به کارگیری ابزارهای مناسب ،داشتن مهارت کافی و استفاده از فرآیندهای مهم در مرکز کنترل و مدیریت شبکه به شما کمک خواهد کرد تا عملیات شبکه را به صورت کارآمدتری مدیریت کنید  واعتماد مشتریان و کاربرانی که در گستره ی شبکه ی شما هستند را به خود جلب کنید . هدف ناک فقط ارائه ی بهترین سرویس در جهت عملیات فعلی نیست بلکه علاوه بر این به دنبال این است که درک اعضای تیم از کسب و کار و دپارتمان مهندسی فناوری اطلاعات و همچنین کاربران خود را بهبود بخشیده و آن ها را برای ارائه ی خدمات بهتر و سریعتر به کاربران تشویق و ترغیب کند و از همه مهم تر اینکه در محیط کاری سالم و با صمیمیت بتوانند به تکنولوژی های برتری دست یابند. همچنین ناک همیشه تحت فشار برای نسل بعدی خود می باشد از آن جا که زمان متوقف نمی شود و با گذشت زمان علم نیز پیشرفت می کند مراکز ناک بایستی حداقل اگر جلوتر از علم پیش نمی روند همگام با آن جلو روند یک نظر سنجی از ١٧۵ کارشناس حرفه ای در زمینه ی ناک نشان می دهد که بیش تر مراکز ناک حتی با نیازهای فعلی سازمانشان نیز پیش نمی روند و دراینجاست که مبحث next generation NOC  مطرح می گردد سازمان ها باید بدانند مراکز ناک به عنوان نقطه ی کانونی آن ها محسوب می شوند و بایستی قابلیت هایی فراتر از حل مشکلات شبکه داشته باشند .در بسیاری از سازمان هایی که ناک در آن ها وجود دارند اگر پرسنل سازمان با مشکلی در زمینه ی فناوری اطلاعات مواجه شوند بدون دغدغه ی خاطر با ناک تماس گرفته و مشکل را ارجاع می دهد چون می داند ناک توسط ابزاری بالاخره این مشکل را حل می کند.

     بعد از مباحث بالا متوجه شدیم که ناک مراکزیست که یک سازمان کامپیوترها،سرورها  ،ارتباطات  شبکه  ای، سوییچ­ها، روترها، برنامه­ها  ، سنسورهای محیطی، دوربین های امنیتی و … مدیرت و نظارت می کند و توسط مانیتورینگ به صورت بیست و چهار ساعت در هفت روز هفته تمامی عملکردهای شبکه را تحت نظر دارد. همچنین بایستی بدانیم که هدف شرکت های ارائه دهنده  و پیاده سازی ناک برای شبکه ی شما افزایش درست کار کردن زیرساخت  IT و شبکه ی شماست همچنین بایستی در سطح گسترده امنیت سخت افزارها و نرم افزارهای شما را پشتیبانی کند.  از ویژگیهای مهم واساسی مراکز ناک هوشمندی می باشد اگر مشکلی به وجود آید این نرم افزارها نیستند که برای رفع مشکل تصمیم می گیرند بلکه متخصصان و کارشناسان هستند که تصمیم می گیرند پس چیزی که ناک را  متفاوت می کند هوشمندی آن است .

    ارتباط مانیتورینگ با امنیت :

    مانیتورینگ شبکه ، امنیت سازمان را افزایش خواهد داد .کنترل و رد یابی دستگاه ها و سیستم های مهم شبکه ی یک شرکت در طول زمان و به تدریج باعث تضمین عدم توقف و ایست سرویس های مستقل از شبکه خواهد شد.بنابراین حل مشکلات شبکه ی دارای مانیتورینگ بسیار سریع تر از شبکه ی فاقد مانیتورینگ خواهد بود.

     از اولین مواردی که قبل از مانیتورینگ شبکه نیاز به تحلیل و بررسی دارد این است که دقیقا چه چیزهایی را می خواهیم مانیتور کنیم .همچنین مدیر یا مدیران و مسئولین شبکه به گزارشات دقیق و گرافیکی شبکه ی خود نیاز دارند.همین که از المان ها و موارد حساس و حیاتی شبکه یک تصویر عینی و واضح وجود داشته باشد باعث می شود مانیتورینگ و ارزیابی شبکه در سطح بالاتر و بهتری فراهم شود.همچنین ارتقا و پایداری و نگه داری شبکه و به تبع آن پشتیبانی از شبکه راحت تر و آسان تر فراهم می شود. هنگام مانیتورینگ شبکه باید دانست که موارد و نواحی گوناگونی در نقطه ی توجه هستند وباید دستگاه هایی مانیتور شوند که برای شبکه اهمیت حیاتی و اساسی دارند و بدون این دستگاه ها ممکن است کارایی شبکه با مشکل مواجه شده و حتی شبکه متوقف شود. طبق تجربه ، مهم ترین مواردی که بایستی در شبکه مانیتور شود به شرح ذیل است :

    پهنای باند

    لینک های ارتباطی

    شرایط محیط (دما،حرارت و…)

    ایمیل سرور

    تجهیزات شبکه

    سرورها

     Database

    قطعی برق

    وب سایت سازمان یا شرکت

    و…

    یک مدیر شبکه بایستی از قبل بداند دقیقا چه تجهیزات و سرویس ها و برنامه های کاربردی را می خواهد مانیتور کند در نتیجه بایستی حتما قبل از مانیتورینگ شبکه یک نمودار یا تصویر گرافیکی از آنچه که می خواهیم مانیتور کنیم را داشته باشیم در نتیجه شبکه های متعلق به شرکت های بزرگ در صورتیکه از قبل برنامه ریزی نشده باشد و روی آن تجزیه و تحلیل نشده باشد می تواند کار سخت و دشواری باشد. در نتیجه در اولین قدم سعی بر این است که دستگاه های مهم و اصلی شبکه مانیتور شود. کارشناسان شبکه بایستی این نکته را در نظر بگیرند که بیش تر تهدیدات امنیتی از داخل سازمان نشات میگیرد استفاده از فایروال ها و سیستم های تشخیص نفوذ ضریب امنیتی حملاتی که از خارج سازمان اتفاق می افتد را افزایش می دهد و بهترین راه شناسایی تهدیداتی که از داخل سازمان صورت میگیرد نظارت یکپارچه بر لاگ های سیستم عامل می باشد. با توجه به اینکه در شبکه های امروزی نرم افزارها و برنامه های کاربردی زیادی بر روی سرورها در جریان است با حجم بسیار زیادی از لاگ ها مواجه­ایم استفاده از ابزارهای پیشرفته ی مانیتورینگ لاگ ها جهت نظارت روزانه و مداوم لاگ های سرورها از اهمیت ویژه ای برخودار است .ابزارهای مانیتورینگ بایستی بتوانند به نظارتی یکپارچه و همه جانبه بر روی لاگ های سیستم عامل (Windows Event Logs) در شبکه های بزرگ و دیتاسنترها داشته باشند و به صورت پی در پی لاگ سرورهای موجود بر روی شبکه را تحلیل و بررسی کرده و در صورتی که خرابی مشاهده کردند بی درنگ اطلاع رسانی کنند.

    مزایای مانیتورینگ لاگ سرورها:

    کاهش خطای انسانی در آنالیز لاگ سرورها

    کاهش هزینه و زمان نظارت بر امنیت و لاگ سیستم عامل

    آسودگی خاطر ازعملکرد صحیح سرورها و سیستم عامل

    شناسایی بی وقفه ی تهدیدات امنیتی سرورها و دیتاسنترها

    افزایش سطح کیفی مدیریت فناوری اطلاعات سازمان ها

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 77
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 33
  • بازدید امروز : 17
  • باردید دیروز : 60
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 77
  • بازدید ماه : 4,567
  • بازدید سال : 19,789
  • بازدید کلی : 160,516